Aquablu verovert Europa met revolutionaire watertap: Miljard plastic flesjes besparen in zicht

Aquablu zet zich in om zijn innovatieve watertap, ontwikkeld door Marnix Stokvis en Mark van Zuylen, zo snel mogelijk in kantoren over heel Europa te introduceren. De startup heeft een deal gesloten met de grootste speler in koffieautomaten, wat ervoor moet zorgen dat hun slimme tap voor water met smaakjes maar liefst een miljard plastic flesjes bespaart.

Aquablu heeft de afgelopen periode een indrukwekkende groei doorgemaakt. In 2020 bereikten Stokvis en Van Zuylen de finale van de MT/Sprout 25 onder de 25-award, een prestigieuze prijs voor ambitieuze jonge ondernemers. Hoewel ze inmiddels wat meer ervaring hebben opgedaan, blijft hun missie onveranderd: zo snel mogelijk een miljard plastic flesjes besparen met hun innovatieve watersysteem.

Aanvankelijk richtte Aquablu zich op het zuiveren van leidingwater en het verrijken ervan met mineralen, waarbij ze zichzelf op de kaart zetten door Amsterdams grachtenwater te zuiveren en te bottelen. Echter, de afgelopen twee jaar hebben Stokvis en Van Zuylen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een slimme watertap voor de zakelijke markt.

“Destijds waren we twee oprichters die snel vooruit wilden met een technologiebedrijf”, aldus Stokvis. “Daarbij hanteerden we het principe ‘snel lanceren en itereren’. We hebben dit verschillende keren toegepast, maar altijd met de focus op gezond water. In eerste instantie richtten we ons op waterfiltratie en betraden we alle mogelijke markten met de technologie die we voorhanden hadden.”

“Toen tijdens de coronapandemie iedereen zich op de consumentenmarkt richtte, besloten wij juist de zakelijke markt te betreden. Eerst met gekoeld en bruisend water, en later met een totaaloplossing die ons een voorsprong op de concurrentie gaf. We zagen namelijk een kans om op die manier sneller op grote schaal uit te rollen.”

Aquablu biedt nu ook functionele smaakjes aan het water, zowel in Jumbo-supermarkten als bij kantoorgebruikers zoals Adyen. De Aquablu Refill, prachtig vormgegeven, levert inmiddels ook water met diverse smaakjes. Bovendien zijn alle automaten verbonden, zodat de leverancier altijd op de hoogte is van onderhoudsbehoeften, en klanten kunnen bijhouden hoeveel plastic flesjes ze hebben bespaard.

De Aquablu Refill is speciaal ontworpen voor kantoren, winkels en horecagelegenheden. Onlangs kondigden de oprichters een belangrijke samenwerking aan met Selecta, de grootste leverancier van koffieautomaten in Europa. Hoewel de machine in de Benelux al enkele maanden verkrijgbaar was via dealers en directe verkoop, zal Selecta nu actief het waterwonder van Aquablu op de markt brengen in 16 landen. Aquablu wordt daarmee de exclusieve ‘premium waterpartner’ van het Zwitserse bedrijf.

Een jaar geleden maakte The Next Web al kennis met het nieuwe watertap-prototype van Aquablu. Destijds moesten de ondernemers nog jerrycans met kraanwater sjouwen. “Het was een zeer geavanceerd prototype dat nog niet helemaal klaar was voor productie”, aldus Stokvis. “In november hebben we de officiële lancering gedaan. De technologie waarmee we de uitgiftepunten desinfecteren en smaak aan het water toevoegen, is gepatenteerd.”

De ervaringen in de detailhandel hebben Aquablu waardevolle feedback en inzichten opgeleverd. Zo hebben ze geleerd hoeveel keuzes de gebruikers willen maken voordat ze hun water ontvangen. Opties zoals plat of bruisend water, fresh lemon met vitamines en mineralen, of red fruits met een vleugje cafeïne behoren tot de mogelijkheden.

Aquablu heeft in samenwerking met distributiepartner Selecta dit jaar de puntjes op de i gezet. “We hebben enkele uitdagingen moeten overwinnen om te voldoen aan hun strenge kwaliteits- en uitstralingseisen, maar de aanpassingen waren minimaal. We hadden meteen een goede klik en het paste goed bij elkaar.”

Aquablu daagt met zijn watertap duidelijk de gevestigde orde uit, die water met smaakjes in plastic verpakt, al dan niet met suiker of koolzuur. “We bieden een alternatief voor verpakte frisdrank en water. Er zijn genoeg kantoren die hun medewerkers nog steeds geen water aanbieden, terwijl ze juist zuinig moeten zijn op de vitaliteit van hun personeel. Andere bedrijven hebben koelkasten vol met blikjes en flesjes, maar in plaats daarvan kunnen ze nu een prachtig ontworpen apparaat neerzetten.”

Aquablu kan verschillende hokjes afvinken met zijn watertap. Bovendien helpt Europese wetgeving hen op verschillende manieren bij hun missie om onnodig plastic te verminderen. Steeds meer landen verbieden het gebruik van eenmalig plastic, zelfs op kantoren.

De gegevens over plasticbesparing die klanten ontvangen van Aquablu, kunnen rechtstreeks worden gebruikt in duurzaamheidsverslagen. Brussel blijft voortdurend nieuwe regels opstellen met betrekking tot duurzaamheid.

Stokvis en Van Zuylen hebben als doel gesteld om vóór 2030 een miljard flesjes te besparen. De snelheid waarmee ze dit doel bereiken met hun Europese wateroffensief hangt natuurlijk af van de locaties waar de machines worden geplaatst. Stel dat een machine gemiddeld 100 tot 150 flesjes per dag bespaart en 200 dagen per jaar actief is, dan kunt u zelf de berekening maken.

Met 30.000 flesjes per machine zou het doel van een miljard flesjes besparen in de komende vijf jaar worden bereikt met meer dan 6.500 Aquablu Refills in volle werking.

Stokvis wil echter geen concrete verwachtingen uitspreken over de aantallen. “We verwachten dat we dit jaar al 30 tot 40 miljoen flesjes kunnen besparen, maar we hebben nu een stevige basis gelegd om de komende jaren aanzienlijk te groeien.”

 

bron: mtsprout

Geen reacties

Je reactie toevoegen